divendres, 20 de gener del 2012

BRICOLATGE 6: Macerador Termonevera (MTPC25)

Una cosa que no podia faltar en mans de tot bon homebrewer aficionat al bricolatge (com en el meu cas), es una nevera convertida en macerador.

A continuació passaré a explicar els passos que vaig seguir per a 'tunejar' una nevera de 25 litres de capacitat i convertir-la en macerador.

Per poder muntar la nevera vaig utilitzar les següents eines i materials:

Materials:

Peces utilitzades
- 1 Nevera de 25 Litres de capacitat
- 1 Ràcord llarg de 1/2"
- 1 Vàlvula (aixeta) d'inox  de 1/2".
- 2 Femelles de 1/2".
- 1 Ràcord de 1/2"
- 2 Juntes de 1/2" resistents a altes temperatures i d'us alimentari.
- 1 Tub de coure 1'5 metres de llarg i 15 mm de diàmetre.
- 4 Colzes de coure de 15 mm de diàmetre.
- 1 Té de coure de 15 mm de diàmetre
- 1 tros de tub de silicona de 14 mm de diàmetre.
- Tefló
- Estany

Eines: 

- Taladre
- Broca de 20 mm.
- Serra de mecànic
- Llima
- Llima rodona
- Tela d'esmeril (paper de vidre)
- Fregall per a vitro-ceràmiques
- Soplet

Foradem un forat de 20 mm al fons de la nevera
El primer va ser fer un forat en un costat de la nevera per poder muntar el ràcord llarg i posteriorment l'aixeta. Per fer-ho vaig utilitzar el taladre foradant amb la broca de 20. Com que jo no tenia cap broca d'aquesta mida vaig fer-ho amb una del 19 i vaig repassar després  una mica amb la llima per que entrés bé el ràcord.

Nevera amb  el Ràcord muntat

Després de treure les rebaves d'ambdós costats vaig muntar el ràcord amb la seva corresponent femella i vaig provar-lo abans de muntar l'aixeta omplint la nevera amb una mica d'aigua.

Detall del muntatge interior

Al principi vaig tenir una fuita d'aigua degut a que el ràcord no estava roscat del tot fins al final, en un principi vaig solucionar el problema afegint una femella per dintre que collés bé la junta interior. El muntatge seria el següent: ràcord, femella, junta, paret de la nevera, junta i femella. Després d'una nova prova va funcionar a la perfecció.

A continuació vaig posar una mica de tefló a la rosca del ràcord i vaig muntar una femella gruixuda en la que a la vegada i vaig enroscar la vàlvula també amb una mica  de tefló a la rosca.
Vista final de la nevera amb l'aixeta muntada

Fins aquí la part més senzilla del muntatge del macerador, o sigui, la sortida del líquid. Encara ens queda el sistema de filtratge. Aquest es basa en un engraellat fet amb tub de coure al qual se li fan uns traus en el fons per evitar el pas de partícules de gra.

Tubs de 15 mm amb els traus
Per preparar l'engraellat, primer es presenten els colzes per poder prendre la mida a la qual hem de tallar el tub de coure. En el me cas van ser 2 troços de 20 mm per als costats, un de 17 per la part posterior i dos de 6´5 en la part davantera que van unides a la T.

Després de tallar a mida els troços de tub, toca fer els traus pera el filtratge. Jo Vaig fre-ne una cada cm, el gruix es just la mida de la serra (uns 2mm +/-). Es important treure bé les rebaves tant de dintre com de fora, ja que no volem que quedin partícules de coure a la nostra cervesa. Per un millor acabat li vaig passar una mica el fregall de vitro-ceràmiques que va deixar-ho brillant, brillant.


Ara només queda muntar l'engraellat. En un principi volia deixar-lo sense soldar-lo i que pogués desmuntar-lo, però al final vaig decidir soldar els colzes i la T amb una mica d'estany per que no tingués tant moviment. Si no teniu un soplet a mà (com va ser el meu cas) podeu utilitzar el gas butà de la cuina. Jo vaig fer-ho amb un fogonet de càmping.

El filtre un cop acabat queda així
Per acabar sols queda acoblar el filtre a l'aixeta. Jo ho vaig fer tallant un tros tub de silicona i acoplant-lo a la T per una banda i al ràcord de sortida de líquid per l'altra.


ACTUALITZACIÓ:


Actualment he afegit una modificació al macerador. El ràcord l'he escapçat per la part interior amb lo que ja no necessito la femella. En el seu lloc i he collat un altre ràcord 'boig' amb femella de 1/2" collat directament a la sortida per una banda i encaixat amb un tros de tub al filtre per l'altra.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada